به گزارش مشرق، احمد قدیری ابیانه، مدرس دانشگاه افسری امام حسین(ع) درباره سخنان مطرح شده توسط حجتالاسلام ناصر رفیعی در برنامه «بدون توقف» انجام داده است که بخشهای مهم آن در ادامه میآید.
- قطعا تفاوت بین رفتار و گفتار علما، روحانیون و مسئولان از عوامل دینگریزی است و این دلیل درست است اما این یکی از مجموعه دلایل است.
- قطعا دینگریزی در جامعه وجود دارد و یکی از آنها تصور افراد در خصوص شر و بلایای عمومی و فردی است که افراد را نسبت به فلسفه زندگی و اصل آفرینش بدبین میکند، خصوصا اینکه افراد فکر میکنند باید با یک توکل و توسل مشکلشان حل میشود و مثلا اگر رفتند زیارت مشکلشان حل میشود و بعد که این اتفاق نمیافتد به اصل دین و آفرینش بدبین میشوند.
- یک دلیل دیگر این است که اگر اسم حکومت، دینی باشد و بعد از جانب این حکومت چه از جانب مستقیم توسط خود حکومت و چه به هر دلیل بیرونی دیگری مثلا تحریم، یا هر چیزی مردم دچار مشکل شوند و حکومت را مقصر ببینند نسبت به دین هم بدبین میشوند.
- یک دلیل دیگر دینگریزی شبهات اعتقادی و دینیای است که پاسخ داده نمیشود. از آن طرف سیل شبهات است و از این طرف پاسخ داده نمیشود، مثلا یک شبهه مثل تعدد زوجات پیامبر(ص) کافی است تا درست پاسخ داده نشده و ذهن جوان منحرف شود، از این شبهات این دستی زیاد است.
- دیگر اینکه گاهی دینگریزی نه الزاما به دلیل دین بلکه به دلیل جاذبه مکاتب دیگر است، اینکه فرد گمشده خودش را در مکاتب دیگر میبیند، گاهی فرد خیلی به صلح و صفا گرایش دارد و بعد میبیند فلان مکتب یک سرابی پیش رویش گذاشته یا خیلی به عدالت گرایش دارد و فکر میکند یک مکتب فکری و یا عرفان خاص برایش مفیدتر است.
- یکی دیگر از موضوعات در مسائل اسلام که در خصوص آن بنده کتابی دارم و این هم یکی از عوامل دینگریزی است بحث شبهات در احکام اسلامی است یعنی اینکه برای فرد جا نیفتاده که چرا در حقوق یک سری تفاوت بین زن و مرد وجود دارد، فقط مزایای بیشتر حقوق مرد را میداند و از مزایای حقوق زن آگاهی ندارد، همین باعث میشود فکر کند یک تبعیضی علیه زن شده است. یا اینکه فلسفه یک سری از احکام را نمیداند و یا کامل نمیداند مثلا در خصوص حکم ضربه شلاق شنیده اما نمیداند همین مسئله ۷۰ خوان دارد تا اثبات شود و همین مسئله میتواند دلیل دینگریزی باشد چه از این لحاظ که از دین زده شده و یا اینکه به مکاتب دیگر گرایش پیدا کند.
- باید به این شبهات پاسخ داده شود. در این زمینه هم ما ضعیف عمل کردیم و هم اینکه طرف مقابل قوی عمل کرده، باید از این سراب عبور کرد و در یک چالش علمی و مناظرهای مبلغان دیگر ادیان و آئینها را بیاوریم تا با جوانان گفتوگو کنند، همان کاری که در اول انقلاب میشد، یا اینکه روشنگری کنیم که مشکلات کشور کدامش تقصیر حکومت، کدام تحمیل به حکومت و کدام اِشکال کارگزاران است نه اِشکال به دین، کارگزارانی که خود مردم آنها را انتخاب کردند.
منبع: ایکنا